گپ و گفت اختصاصی با علیرضا مظفری

۳۰نماجوان-فیلم های جشنواره امسال حاصل ضعف مدیریتی در سینمای کودک و نوجوان است mozafari (2)

علیرضا مظفری بازیگر نوجوان فیلم های :زمانی برای دوست داشتن،مامان بهروز منو زد، دیو و دلبر،نامه های بالدار ،آدم آهنی شهر فرشتگان،فرزند خوانده ،فرشتگان قصاب و …  است .وی کارنامه قابل قبولی را در سال های اخیر داشته و میتوان  او را به عنوان یکی از بازیگران موفق سینمای کودک ونوجوان دانست.ایتبار گفتگویی را با علیرضا بعد از جشنواره فیلم کودک ونوجوان ترتیب دادیم تا صحبت ها و درد دل های یک بازیگر نوجوان دیگر را از تریبون ۳۰نماجوان بیان کنیم.

جشنواره امسال رو چطور ارزیابی میکنید؟

به نظرم سطح جشنواره امسال نسبت به سال های قبل بالاتر رفته بود اونم به خاطر اینکه هرج و مرج در افتتاحیه و اختتامیه کمتر شده بود ولی در کل امسال جشنواره خوبی رو شاهد بودیم اما فیلم های زیاد خوبی رو ما ندیدیم اونم به خاطر مدیریت ضعیفی است که در مسئله فیلم سازی اتفاق می افته و بها داده نمیشه به فیلم ها و بحث جدایی داره .مهم این هست که جشنواره به خوبی برگزار شد و من خودم به شخصه این سالهایی که در جشنواره بودم امسال رو ترجیح میدادم .

چقدر به آینده سینمای کودک ونوجوان  و جشنواره فیلم کودک با این شرایط فعلی امید دارید؟ 

خود من تا قبل از اینکه بیام این جشنواره میگفتم امسال هم چندتا فیلم پخش میشه و مثل سال های دیگه تموم میشه و میره اما اومدم اصفهان و حال و هوای جشنواره رو دیدم یکم امیدوار شدم البته از خود حال و هوای جشنواره چون کار ها اصلا رضایت بخش نبود حالا نه فقط من برای خیلی ها اینطوری بود چه بچه هایی که با ما اومده بودن و بچه هایی که تو سالن بودن از کارها خوششون نمی اومد و با این شرایطی که داریم پیش میریم اگه همینطوری باشه میشه امیدی داشت اما اگر دوباره برگردیم و مثل سالهای قبل بخوایم برنامه ریزی کنیم و کار کنیم نه من امیدی ندارم و به نظرم جشنواره تا چند سال آینده اصلا منحل میشه .

چرا در سینمای کودک و نوجوان ما به افراد با تجربه و توانمند توجهی نمیشه؟فیلمسازان بزرگی داریم که مطمئنن اگه بهشون بها داده بشه میتونن حرفهای زیادی حتی در حوزه بین المللی بزنن اما این اتفاق نمی افته علتش به نظر شما چیه؟

علتش مدیریت ضعیفی است که توی این مسئله داریم به نظر من همین کارگردان هایی که دارن فیلم میسازن برای جشنواره فیلم کودک ونوجوان اگر بتونیم همین ها رو نگه داریم برای جشنواره فیلم کودک ونوجوان خودش یه هنر بزرگی هست.و البته باید یه کاری بکنیم که کسانی که میتونن حرفی برای گفتن داشته باشن در عرصه بین المللی بکشونیم به جشنواره و فیلم ساختن اما با این مدیریت این اتفاقات بعید هست .

عملکرد ضعیف تیم مدیریتی جدید که اسامی داوران بخش سینمای ایران اصلا مشخص نیست و اسامی داوران بخش فیلمنامه که دو سری اسامی کاملا متفاوت اعلام کردن و اصلا معلوم نشد واقعا کدومش درسته همه اینها نشان دهنده اینه که مسئولین جشنواره خودشون هم دچار یه سردرگمی هستن.به نظرتون تاثیرات سوءی که این میتونه به سینمای کودک ونوجوان داشته باشه چیه؟یا اصلا درست هست یه جشنواره بین المللی با این وضعیت برگزار بشه؟

تیم مدریتی خوب بود اما دلیلش میتونه کم توجهی باشه در سینمای کودک و این داستان ها در جشنواره های سال قبل خفیف تر بوده اما اینکه تا لحظه آخر اسم داور ها به طور دقیق مشخص نباشه ناخوشایند هست.

فیلمسازان بزرگ سینمای کودک ونوجوان ما از جمله ایرج تهماسب ،مرضیه برومند و… دیگه به جشنواره اهمیت نمیدن چون بار ها دیدیم به جای ارسال فیلمشون به جشنواره ترجیح دادن اکرانش کنن علتش چیه؟

به نظرم دلیلش کم توجهی به سینمای کودک هست .اینکه نمیدونیم داریم چیکار میکنیم.نمیدونیم برای چی داریم کار کودک میسازیم.خب حق دارن به جای اینکه فیلمشون رو بفرستن جشنواره سعی بر اکران اون دارن و شاید به نظر و عقیده اونها این کار بهتر هست حالا فقط آقای تهماسب و خانم برومند نیستن خیلی از کارگردان های کودک کم کم دیگه دارن از فیلم ساختن برای کودک ونوجوان یه جورایی انصراف میدن.چون کارگردان هایی که حداقل من میشناسم برای جشنواره کودک فیلم میساختن الان نصفشون نیستن در سینمای کودک و قطعا دلیلش همین کم توجهی به جشنواره کودک هست و امیدوارم که این وضع بهبود پیدا کنه .

چرا در سینمای کودک و نوجوان ما به افراد با تجربه و توانمند توجهی نمیشه؟فیلمسازان بزرگی داریم که مطمئنن اگه بهشون بها داده بشه میتونن حرفهای زیادی حتی در حوزه بین المللی بزنن اما این اتفاق نمی افته علتش به نظر شما چیه؟

خب فیلم هایی که امسال من دیدم خودم راضی نشدم و مخاطبانی که در سینما حاضر بودن چه کودک و چه بزرگسال آن چنان از فیلم ها لذت نبردن و دو سه تا فیلم که دیدم خوب بود فیلم آوا کار آقای کاشف آذر بود و فیلم وروجک ها کار آقای اژدری بود.که خودم واقعا بعد از اتمامش لذت بردم و مخصوصا فیلم وروجک ها کار آقای اژدری بچه ها خودشون در سینما از فیلم خوششون اومده بود که روی صندلی ننشسته بودن و فقط داشتن ورجه وورجه میکردن.و این دوتا از فیلم ها بود و بقیه فیلم هایی که دیدم خیلی فیلم های ضعیفی بود.

هر ساله یکی دوماه مونده به جشنواره یه سری میان فیلم کودک میسازن و تحویل جشنواره میدن حتی تا روز جشنواره حضور قطعی فیلم ها مشخص نمیشه به نظرت با این شیوه فیلم های ما قادر به رقابت با آثار خارجی میتونه باشه؟و راه حل اصلی چیه؟

بله درسته و اینکه هول هولکی فیلم میسازن و به جشنواره میفرستن و یه ماه دو ماه مونده به جشنواره تازه به فکر می افتن که یه کاری بسازن و حتی اسم بعضی از کارها که هنوز ساخته نشده و تازه داره ساخته میشه توی برنامه پخش فیلم های کودک میاد و این اتفاق جالبیه برای سینمای کودک اینکه این همه بی توجهی میشه و این همه کم لطفی میکنن در حق مخاطب کودک در نوع خودش جالبه و تقریبا نزدیک ۷۰ درصد کار های امسال تا جایی که من موندم به این شکل بوده و اواخر تابستون تازه شروع کردن به فیلمبرداری.

راه حلش به نظر من اینه که توجه بیشتری بشه به مخاطب کودک و ببینیم اصلا دغدغه کودک ونوجوان امروز چیه؟ و یکم از خارجی ها یاد بگیریم ببینیم اونا واسه جشنواره هاشون چیکار میکنن مثلا اگر یک مدیری برگرده بگه ما از فردای اختتامیه برای جشنواره ۲۹ ام تلاش میکنیم واقعا اینطوری باشه نه اینکه بخوایم فقط حرفش رو بزنیم .اگر این اتفاقات بیوفته و اگر بیشتر توجه بکنیم به سینمای کودک ونوجوان قطغا شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

وضعیت اسکانتون در جشنواره مطلوب و رضایت بخش بود؟

وضعیت اسکانمون که خوبه اما سال های قبل بهتر بود.دلیلش هم اینه که امسال چون ما یه گروهیم و اومدیم اصفهان یه هتل قرار شد به ما بدن و چون تعدادمون زیاد بود کیفیتش اومد پایین اما خوب بود و همه بچه ها راضی بودن خدا رو شکر

عملکرد ضعیف تیم مدیریتی جدید که اسامی داوران بخش سینمای ایران اصلا مشخص نیست و اسامی داوران بخش فیلمنامه که دو سری اسامی کاملا متفاوت اعلام کردن و اصلا معلوم نشد واقعا کدومش درسته همه اینها نشان دهنده اینه که مسئولین جشنواره خودشون هم دچار یه سردرگمی هستن.به نظرتون تاثیرات سوءی که این میتونه به سینمای کودک ونوجوان داشته باشه چیه؟یا اصلا درست هست یه جشنواره بین المللی با این وضعیت برگزار بشه؟

بله با این جمله موافقم چون از نظر مدیریتی ما ضعف داریم اینکه بی توجهی میشه به سینمای کودک ونوجوان حاصلش کارهایی هست که در جشنواره حضور دارن و اصلا مخاطب کودک ونوجوان رو راضی نمیکنه و اگر بفهمیم چه کارهایی داریم میسازیم و نیت و قصدمون چیه قطعا میتونیم سال به سال بهتر از دوره های قبلی در جشنواره حاضر بشیم و این خیلی اتفاق خوبی هست برای جشنواره فیلم کودک البته اگر توجه بیشتری بشه اگر با مدیریت بهتر و با کیفیت تر این اقدامات صورت بگیرد.

کم کار شدی یا فیلم هاتون پخش نمیشه ؟

بله کم کار که شدم اونم به خاطر سن و سال هست و چهره عوض میشه و صدا معمولا تغییر میکنه بیشتر بازیگرا کم کار میشن.کارهای من تقریبا نصفش پخش نشده، اکران نشده.یکی دوتا از سریال هام و چهار پنج تا از سینمایی هام هنوز روی پرده نرفته و اگر کم کم این سریال ها پخش بشه و فیلم هام اکران بشه اتفاقات بهتری برام می افته.

درسته که اجازه نقد به رسانه ها و هنرمندان داده نمیشه؟جشنواره امسال در رسانه ها و خبرگزاری ها حتی در برنامه هفت و سایر برنامه ها همه چی آرومه و طبق روال عادی و خیلی خوب پیش میره.این امر صحت داره؟همه راضی هستن؟

بله اجازه نقد داده نمیشد .ما خودمون مصاحبه مطبوعاتی و برنامه زنده رفتیم فقط میگفتن خوبی های جشنواره رو بگید.و بدی هاش رو نگید.و توی نشست پرسش و پاسخ فیلم ها که ما شرکت میکردیم و میخواستیم نظرمون رو بدیم یه جوری منتقد از فیلم تعریف میکرد که نمیتونستیم نظرمون رو راجب فیلم بگیم چون یه جوری رومون نمیشد بگیم و اگر میگفتیم یه جورایی ضایع میشدیم و درسته اجازه نقد حتی به بازیگران کودک ونوجوان داده نمی شد.

حرف پایانی؟

من تشکر میکنم از همه اونایی که باعث شدن این جشنواره بهتر از سال های دیگه برگزار بشه آقای مسعود شاهی و تیم مدیریتی که ضعف هایی داشت در انتخاب داوری اما به نظرم بهتر از سال های قبل بود و یه تقاضای عاجزانه هم از همه مسئولین دارم و اون اینکه توجه بیشتری بکنن به سینمای کودک ونوجوان چون همه بازیگرانی که دارن توی این فیلم ها بازی میکنن چند سال دیگه سوپر استار های سینما خواهند شد و اگر ما نتونیم کار های قابل قبولی بسازیم این بازیگران فید میشن و مجبوریم سال های دیگه از نابازیگر استفاده کنیم در سینمای ایران و این اتفاق خوبی نیست و خواهش میکنم که قدر این جشنواره رو بدونیم ،قدر این کارگردان ها رو بدونیم و نذاریم که خودشون کنار بکشن.
بازم تشکر میکنم از آقای اشرفی که بنیانگذار انجمن بازیگران کودک ونوجوان بودن و تشکر میکنم از آقای هاشمی و آقای مسعود شاهی

منبع:۳۰نماجوان

3 دیدگاه در “گپ و گفت اختصاصی با علیرضا مظفری”

  1. سلام مصاحبه خوب ودوستداشتنی بود آقای مظفری باید هم یه همچین جوابهای منطقی وزیبایی بدهند باید قدر بازیگری بافکر وبااخلاقی مثل ایشون وامثال ایشون ودونست امثال این بزرگواران آینده سازان سینمای ایرانند

    (۰)
  2. سلام مصاحبه خوبی بود مرسی
    ببخشید یه سوال در ۲۸ دوره جشنواره کودک و نوجوان با سهند جاهدی هم مصاحبه داشتید ؟؟

    (۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *