رکود سینمای کودک در فصل اوقات فراغت

۳۰نماجوان-سینمای کودک در قعر جدول فروشkodak

گاهی گذرا به آمار ۲فیلم اکران شده برای کودکان در تابستانی که به پایان رسیده، به وضوح بیانگر آن است که با وجود آن برگزاری جشنواره های فیلم کودک و نوجوان، ژانر کودک در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد و متاسفانه اوقات فراغت کودکان با تماشای فیلم های مختص بزرگسالان پر می شود.

به جرات می توانم بگویم که ما کودکان دهه ۶۰ اوقات فراغت خوشی داشتیم؛ گرمای تابستان و یا سرمای زمستان مانع نمی شد که از «پاتال و آرزوهایش» دست بکشیم؛«گلنار» را در جنگل بلوط تنها بگذاریم،به «سفرجادویی» نرویم و در نهایت از دیدن ده ها فیلم زیبای کودکانه غافل شویم. «سینما» برای ما نه تنها «سرگرمی» محسوب میشد بلکه حاوی پیام ها و نکات اخلاقی بود که شاید کمتر امکان داشت از طرق دیگر این مفاهیم را به کودکان منتقل کرد. به هرحال این روزها «سینمای کودک و نوجوان» از روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد. نگاهی گذرا به آمار ۲فیلم اکران شده برای کودکان در تابستانی که به پایان رسیده، به وضوح بیانگر آن است که با وجود آن برگزاری جشنواره های فیلم کودک و نوجوان، ژانر کودک در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد و متاسفانه اوقات فراغت کودکان با تماشای فیلم های مختص بزرگسالان پر می شود.

اکران کم رونق فیلم های کودکان

آمارها می گویند که از روزهای پایانی سال ۹۴ ، اکران نوروزی و حالا هم تابستان گرم ۹۵ ، وضعیت فروش فیلم ها بی سابقه بوده اما سینمای کودک در آمار فروش این پرفروش ها سهمی نداشته است.

در فصل فراغت کودکانه گروه سنی کودک و نوجوان با دو فیلم سینمایی «ننه نقلی» ساخته مرحوم پرویز صابری و«دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت روزهای کم فروغی را طی می کند.

فیلم سینمایی «ننه نقلی» ساخته مرحوم پرویز صابری به عنوان یک محصولی قدیمی قرار بود در سال ۹۳ اکران شود، اما این اتفاق رخ نداد و از نیمه خرداد ماه یعنی پس از پایان زمان امتحانات مدارس اکران آن آغاز شد و تا امروز که به اواخر اکران آن نزدیک شده ایم با فروشی حدود ۴۰۰ میلیون تومان یکی از کم فروش ترین فیلم های امسال لقب گرفته است. البته ساختار ضعیف این فیلم نیز انتقاد هایی را در پی داشته است.

فیلم سینمایی «دزد و پری» هم به رغم تبلیغ تولید کنندگانش بر موضوع موزیکال بودن فیلم که قرار بود تابستان یا پاییز سال گذشته اکران شود نیز نتوانسته حرفی برای گفتن داشته باشد.

سینمای کودک در قعر جدول فروش

«دزد و پری» در کنار«ننه نقلی» در قعر جدول فروش سینما ها قرار دارند و آمارها رقم فروش این فیلم را حدود ۱۰۰ میلیون اعلام کرده اند.البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که به دلیل این که فیلم های مذکور از زمان ساخت تا اکران، پروسه طولانی برای اکران عمومی را پشت سرگذاشته اند و بازگشت سرمایه تهیه کنندگان به تعویق افتاده سبب شده که اهالی سینما از تهیه کننده تا کارگردان و حتی بازیگر تمایلی برای ساخت فیلم های کودکانه نداشته باشند؛ موضوعی که تهیه کننده فیلم«دزد و پری» به آن اشاره مستقیمی دارد.

حمایت از سینمای کودک و نوجوان در حد حرف باقی مانده است

چندی پیش بهروز مفید در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرده بود که مسئولان فرهنگی ما در گفتار به طور دائم از توجه به فضای سینمای کودک و نوجوان صحبت می کنند اما در عمل شاهد اتفاقی نیستیم وحمایت از سینمای کودک و نوجوان در حد حرف باقی مانده است!
به گفته این تهیه کننده جای خالی فیلم های بخش کودک و نوجوان در سینمای ایران احساس می شود و البته باید ذائقه مخاطب را به خوبی درک کرد تا سینمای کودک دوباره به روزهای اوج بازگردد.

ذائقه کودکان و استانداردهای جهانی را جدی بگیریم

به هرحال در کنار همه ناکامی ها، سینمای انیمیشن جایگزین کم کاری ها شده و جای خود را در دل کودکان باز کرده است.گواه این مدعا هم استقبال کم نظیر از انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان بود که توانست پای کودکان و نوجوانان را به سینما باز کند و با فروش بیش از ۵ میلیاردی خود صنعت انیمیشن ایران را پر رونق سازد. علت این امر را می توان شناخت عوامل این فیلم از ذائقه کودکان و نوجوانان و همچنین به روز بودن این انیمیشن با استاندارد های جهانی دانست. شاید اگر سینمای کودک ما نیز از داستان های مورد علاقه کودکان بهره گیرد و در این زمینه فیلم های مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شود رکورد در این سینما نیز رخت بربندد. متاسفانه سینمای کودک و سینمای عروسکی ما نسبت به فیلم های به روز ، هنوز از تکنیک های نخ نما استفاده می کند در حالیکه این روزها هالیوودی ها با بهره گیری از انواع جلوه های ویژه و گریم های خاص، فرهنگ خود را به کودکان ما تزریق می کنند .

فراموش نکنیم که ژانر سینمای کودک به دلیل اهمیتی که این قشر از جامعه در آینده و سرنوشت هر کشوری دارند در تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما اهمیت فراوانی دارد و دولت ها و حکومت ها توجه ویژه ای به آن می کنند؛ بسیاری از کشورها با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران در زمینه مسائل مختلف اجتماعی، روانشناسی و… به خوبی به این مهم واقفند که می توان با تولید آثار سینمای کودک اهداف و نظرات حکومت ها در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… را به نسل های آتی منتقل کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *