حاشیه‌نگاری از بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

۳۰نماجوان-از باز شدن پای بچه‌های خیابانی به جشنواره تا رفت‌وآمد بازیگران بزرگسال به دنیای کودکانهlogo-koodak-124

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در حالی به پایان رسید که حواشی جالبی همراه داشت که خواندن این حواشی خالی از لطف نیست.

به گزارش ۳۰نماجوان،بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در حالی شامگاه گذشته به کار خود پایان داد، که از حدود یک ساعت قبل از آغاز اختتامیه محل برگزاری آماده پذیرش افرادی بود که همانند مراسم افتتاحیه کارت دعوت داشتند و باید از روی شماره داخل کارت صندلی خود را پیدا می‌کردند و می‌نشستند که بیشترین وقت ابتدایی آغاز برنامه به پیدا کردن صندلی و مستقر شدن دعوت‌شدگان گذشت.

از آنجایی که اصل مطلب و وزنه این جشنواره با حضور بازیگران شکل می‌گرفت، تا لحظاتی قبل از آغاز برنامه هنوز هنرمندان و مسئولان به جمع حضار نپیوسته بودند که در آخرین لحظات پایانی تایم شروع به جمع حضار پیوستند و جشنواره کما فی سابق با تاخیر آغاز شد.

پیش از آغاز رسمی اختتامیه تصاویری از حوض آب‌های فواره‌ای با صدای شرشر آب در سالن برای حضار به نمایش گذاشته شده بود که این تصاویر آب، با رنگ‌های آبی سقف سالن فضای آرامش بخشی را در سالن ایجاد کرده بودند.

دکور برنامه نسبت به افتتاحیه کمی تغییر کرده بود و این بار کودکان به دور حوض نمادین آب به بازی و تفریح مشغول بودند که البته نمادی از پویایی کودکانه را با رنگ آبی تداعی می‌کرد.

دختر بچه‌هایی با لباس قرمز رنگ روی سن منتظر نشسته بودند تا مراسم آغاز شود و آنها به نواختن موسیقی خود بپردازند که مدتی را به دلیل تاخیر برنامه منتظر نشستند.

بالاخره اختتامیه جشنواره با هیاهو و سر و صدای پیدا کردن شماره‌ صندلی‌ها توسط دعوت‌شدگان با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی کمی به سکوت انجامید و سپس گروه موسیقی دختران و پسران زیبا و دوست‌داشتنی با لباس قرمز رنگ به نواختن موسیقی “ای ایران ای مرز پر گوهر” پرداختند که مسعود رایگان به افتخار نواختن این سرود به پا خواست و سپس اختتامیه جشنواره با اجرای مجدد “صبا راد” رسما آغاز شد.

ابتدای برنامه شور و هیجان حضار حال و هوای جشنواره‌ای به‌خود گرفته بود.

البته گفتنی است که در مراسم اختتامیه نسبت به مراسم افتتاحیه حضور بچه‌ها پر رنگ‌تر بود، هر چند هنوز هم جای کودکان بیشتری به این جشنواره خالی بود.

از سر و وضع کودکان و پدر و مادرها چنین به نظر می‌رسید که انگار این جشنواره فیلم کودک برای عده‌ای خاص و انتخاب شده و نیز کودک مرفه بدون درد و قشر پولداری ساخته شده که سایر کودکان قشر متوسط و ضعیف جامعه در آن هیچ نقشی ندارند در حالی که دنیای کودکانه هیچ مرزی بین بچه‌ها قائل نمی‌شود.

“صبا راد” مجری برنامه با دیدن هیاهوی بچه‌های داخل سالن سعی کرد آغاز برنامه را با شور و هیجان و دست اجرا کند تا جبران بی‌هیجانی مراسم افتتاحیه بشود.

این بار محل استقرار خبرنگاران نسبت به مراسم افتتاحیه بهتر و دو سه ردیف جلوتر از محل قبلی اختصاص یافته بود که خبرنگاران بهتر بتوانند مراسم را رصد کنند.

انتظامات جشنواره نیز با وجود اینکه همانند مراسم افتتاحیه پر رفت و آمد بودند اما دائما در حال مستقر کردن حضاری بودند که با تاخیر به مراسم آمدند.

نمایش صنایع دستی اصفهان و نمادهای جشنواره فیلم کودک از جمله تصاویری بود که در بخش ابتدایی برنامه با آهنگی شاد نمایش داده شد.

شاید به جرأت بتوان گفت،حضور بازیگران معروف سینما و تلویزیون تنها هیجان داخل سالن برای حضار بود که با دیدن آنها همه بسیار شدمان می‌شدند اما این آمد و رفت هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون از سالن جشنواره از ابتدا تا آخر جشنواره ادامه داشت.

معرفی آثار برتر بخش بین‌المللی با حضور بچه‌های خارجی از ۱۳ کشور به روی سن انجام شد که از جالب‌ترین بخش آن می‌توان به اهدای قاب عکسی از نماد مقاومت مردم غزه توسط کودک غزه‌ای به دبیر جشنواره نام برد که در همان لحظه از سوی این کودک غزه‌ای خواسته شد حضار به افتخار کشور ایران ایستاده تشویق‌  کنند که حضار نیز قیام کردند.

از نکات بسیار جالب دیگر این جشنواره همدلی کودکان خارجی کشورهای مختلف با همدیگر بود که ایجاد یک علقه‌ای کرده بود به نحوی که موقع خداحافظی با سختی و اندوه از هم جدا می‌شدند.

از دیگر موارد جالب این جشنواره تندیس مقاومت بود که به فردی فلسطینی از سوی داوران جشنواره تعلق گرفت.

در این جشنواره هنگام معرفی آثار هیچ یک از آثار برتر به نمایش عموم گذاشته نشد و فقط به خواندن نام اثر اکتفا شد.

اواسط این جشنواره تشویق‌های حضار به حداقل خود رسید و اجرای به ظاهر شاد مجری و تشویق به شاد بودن حضار هم چندان تاثیری نداشت و تقریبا سالن به گفت‌وگوی حضار با هم مشغول بود و شاید به جرت بتوان گفت،نظمی که در مراسم آیین افتتاحیه بود در اختتامیه وجود نداشت.

لحن سخنان دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه نشان از رضایت‌نسبی از برگزاری جشنواره داشت،چنانکه چندین بار از شهرداری اصفهان بابت برگزاری این جشنواره قدردانی شد که متولی برگزاری این جشنواره شدند.

موارد بسیار جالب توجه این دوره از جشنواره حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون به جشنواره بود که بعضا بعضی از بازیگران از جمله کوروش تهامی برای بار نخست و برخی دیگر همچون محمد رضا شریفی‌نیا برای بار چندم بود که به این جشنواره دعوت شده بودند.

اما نکته مهم این‌جاست که حضور بیش از ۷۰ نفر از بازیگران مطرح سینما و عوامل سازنده فیلم که البته برخی از این افراد هیچ ربطی به سینمای کودک نداشتند و برای بار چندم هم دعوت می‌شدند چه ارتباطی به سینمای کودک داشت که این همه برای حضور آنها در این جشنواره هزینه شد.

برخی از این بازیگران مطرح که برای جشنواره کودک دعوت شده بودند و جا داشت که در مورد دنیای سینمای کودک صحبت‌ کنند حاضر به مصاحبه با خبرنگاران هم نشده و با صراحت اعلام می‌کردند که از سینمای کودک سر در نمی‌آوردند و حرفی برای گفتن ندارند.

با این حال خبرنگاران تصویری موقعیت را از دست نداده و بیرون از سالن در حالی که بازیگران به آمد و شد می‌رفتند فرصت را غنیمت شمرده و از آنها مصاحبه می‌گرفتند و البته خود بازیگران هم تمایل بیشتری برای حضور در مقابل دوربین داشتند تا اینکه بخواهند پاسخگوی پرسش‌های فنی در جشنواره‌ای باشند که از محتوای آن چندان اطلاعی‌ ندارند.

گویی این جشنواره به نام کودک و برای کودک به محلی برای دید و بازدید بازیگران مطرحی تبدیل شده که به واسطه معروفیت خود در آن حضور و چند روزی را در اصفهان به خوش‌گذرانی می‌پردازند.

به دلیل کمبود وقت، مجری برنامه مجبور بود که به جای ایجاد شور و هیجان برای معرفی آثار برتر بدون فوت وقت به معرفی آثار بپردازد که این امر نه تنها برای حضار هیچ هیجانی نداشت که بعضا سبب خستگی و کسلی در هنگام برنامه داشت.

از بخش‌های زیبا و جالب این جشنواره می‌توان به اجرای گروه موسیقی توسط ارکستر کودکان اشاره کرد که به زعم مسئولان متولی این ارکستر یکی از بی‌نظیرترین اجراها را داشته و توانسته کمبود این جشنواره که بخش موسیقی بوده است را جبران کند که البته خواندن سرود محلی با لباس‌های محلی توسط این گروه مورد استقبال حضار قرار گرفت.

یکی از موارد جالب دیگر این جشنواره،دریافت دیپلم افتخار به بازیگر خردسال فیلم باغ بهشت اولین تجربه سینمایی مرتضی محمدیان از منتقدان و روزنامه نگاران قدیمی است که پس از حمید نعمت الله پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است که محتوای این فیلم قصه‌ای ملودرام  فانتزی بخشی از زندگی کودکان خیابانی را به تصویر می‌کشد که پس از خواندن نام این فیلم کارگران این فیلم از حضار خواست که به افتخار کودکان خیابانی تشویق مفصلی صورت گیرد!

برخی از افرادی که در این جشنواره حائر رتبه برتر شناخته شدند برای نخستین بار بود که در این جشنواره شرکت و جوایز دریافت می‌کردند.

از نکات جالب توجه دیگر این جشنواره اهدای جوایز جشنواره توسط کودکانی بود که لباس محلی به تن داشتند و جوایز را به روی سن می آوردند

با خواندن آثار برتر جشنواره،اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوان که سرآغاز برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم کودک است در اصفهان به کار خود پایان داد و کتاب جشنواره کودک در سال ۹۳ با همه خوب و بد خود به ورق آخر رسید.

اما اگر بخواهیم نگاه گذرایی به اختتامیه جشنواره بیست و هشتم داشته باشیم می‌توان در یک کلام، کمبود جشنواره را نماد عروسکی برای جشنواره،اشتباه جشنواره را انتخاب مجری و بدترین لحظه جشنواره را هنگام خروج و ورود به سالن برگزاری جشنواره، بهترین لحظه جشنواره را معرفی آثار برتر جشنواره، سوژه خبری جشنواره را کودک غزه‌ای، خوشمزه ترین قسمت جشنواره را ضیافت مفصل و بی‌نظیر شهردار اصفهان بدون حضور خبرنگاران،سورپرایز جشنواره اجرای ارکستر سمفونی کودکان با لهجه‌ و گویش‌های مختلف ایرانی و سوتی جشنواره را طراحی پوستر جشنواره دانست که کلمه سمعی بصری را با حرف صاد نوشته و بدون توجه به این اشتباه لغوی به توزیع آن در اصفهان پرداختند، عنوان کرد.

حواشی پررنگ‌تر از متن:

– بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک در حالی به کار خود پایان داد که بسیاری از اصحاب رسانه و مهمانان، اصفهان را با نارضایتی‌هایی از منظر اسکان و امکانات اختصاص یافته به مقصد تهران ترک کردند.

اسکان مهمانان در هتل‌های مختلف که به‌دلیل برگزاری یک همایش دیگر توسط شهرداری اصفهان انجام شد، باعث شد که بسیاری از مهمانان نتوانند مانند ادوار گذشته در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر تبادل نظر کنند.

– در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره، تلاش شده بود که نظم قابل توجهی برقرار شود. به همین منظور هم روی کارت‌های ورودی شماره صندلی‌ها درج شده بود و مهمانان باید از دو گیت ورودی می‌گذشتند. اگرچه آشنا نبودن حراست گیت‌ها با مهمانان حتی سرشناس، باعث وجود آمدن حواشی‌ای شد اما در هر صورت مراسم افتتاحیه با نظم خوبی برگزار شد. این درحالی است که در مراسم اختتامیه هم این سخت‌گیری‌ها تا اواسط آن انجام می‌شد اما پس از مدتی، آنقدر در سالن همهمه شد و مهمانان در راهروها به حرکت درآمده بودند که صدای مجری برنامه درآمد.

– اجرای ارکستر موسیقی کودکان با رهبر جوانش مورد توجه حاضران و مخصوصا کودکان حاضر در سالن قرار گرفت. همچنین دکور مراسم اختتامیه، دکور مناسبی بود.

– یکی دیگر از حواشی بسیار مهم روزهای برگزاری جشنواره مربوط به مراسم مهمانی شهردار اصفهان در هتل عباسی بود. در این مراسم، مهمانان اصلی جشنواره که کودکان بودند، دعوت نشده بودند و شنیده می‌شد که گروهی از مهمانان نیز به مراسم دعوت نشده‌اند. همچنین شنیده می‌شد که یکی دو نفر از مسئولان رده‌بالای برگزاری جشنواره به دلیل همراه نداشتن کارت، نتوانسته‌اند به مهمانی راه‌ پیدا کنند.

نهایتا، به دلیل آنکه کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی جشنواره بودند، مهدی مسعود‌شاهی همزمان با برگزاری مراسم مهمانی شهردار اصفهان، مراسم شامی را در هتل کوثر برای مهمانان کودک و نوجوان جشنواره ترتیب داد که در نوع خود جالب توجه بود.

– البته در کنار تمام انتقاداتی که می‌توان به شیوه برگزاری جشنواره کودک داشت، باید این را گفت که فضاسازی شهری خوبی برای جشنواره ترتیب داده شده بود.

– از نکات دیگر این جشنواره، می‌توان به تفاوت آرای جالب توجه و البته همیشگی داوران کودک و نوجوان و داوران بزرگسال اشاره کرد. در این دوره از جشنواره کودک نیز، آرای این دو هیات داوران با یکدیگر تفاوت داشت که شاید بتوان از این موضوع نتایجی مانند اینکه بزرگسالان نتوانسته‌اند الزامات سینمای کودک را به درستی درک کنند، گرفت.

این موضوع وقتی بیشتر قابل توجه شد که داوران بزرگسال جشنواره، چندین جایزه خود را به فیلم «قول» محمدعلی طالبی دادند اما داوران کودک و نوجوان، پروانه زرین بهترین فیلم از نگاه خود را به فیلم فانتزی «وروجک‌ها» اهدا کردند و مهدی احمدی (تهیه‌کننده) در هنگام دریافت جایزه گفت که افتخار می‌کند که این جایزه را از دست کسانی گرفته که برای آن‌ها فیلم ساخته است!

– حاشیه دیگر جشنواره که احتمالا می‌توان به آن لقب تاسف‌آورترین حاشیه را نیز داد، مربوط به رفتار نامناسب یکی از اعضای گروه تشریفات (یا انتظامات) اصفهانی مراسم با مهمان لبنانی اختتامیه بود.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که نظر خبرنگار به فریاد‌های روح‌الله برادری جلب شد که کم کم نزدیک بود کارش با عضو نامبرده در گروه تشریفات (یا انتظامات) به درگیری فیزیکی بکشد. او فریاد می‌زد «حداقل آبروی ما را جلو مهمان لبنانی‌مان نبرید» و تاکید می‌کرد که موضوع را استاندار و شهردار اصفهان پیگیری می‌کند.

پس از فریادهای برادری و پا درمیانی چند نفر، مهمان لبنانی مراسم اختتامیه که برای بازگشت به هتل سوار اتوبوس شده بود، با ناراحتی زیاد و البته صدایی بلند خطاب به عضو نامبرده در گروه تشریفات (یا انتظامات) می‌گفت که «ما گوسفند نیستیم آقا».

این درگیری پس از دقایقی با پادرمیانی چند نفر و عذرخواهی‌های عضو نامبرده و تاکید چند نفر بر حرکت اتوبوس، پایان یافت. البته یکی از عکاسان از این آبروریزی، فیلمی را با تلفن همراهش ضبط کرد.

– با این وجود، نمی‌توان از رفتار محبت‌آمیز بعضی از مسئولان اصفهانی جشنواره یاد نکرد. افرادی در روابط عمومی استانداری اصفهان، رابطان اصفهانی تشریفات فارابی در هتل‌ها، از جمله این افراد بودند که تلاش زیادی برای جلب رضایت مهمانان کردند.

– از حاضران در این مراسم می‌توان به علیرضا رضاداد، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، بهمن حبشی، عزت‌اله علیزاده، اکبر نبوی، سیدضیاءالدین دری، محمدرضا شریفی‌نیا، محمدعلی طالبی، علی معلم، هادی مقدم‌دوست، حمید نعمت‌الله، مریلا زارعی، غلامرضا رمضانی، هنگامه قاضیانی، کوروش تهامی، مسعود کرامتی، پریوش نظریه، مجید مظفری، بهزاد فراهانی، گوهر خیراندیش، حسین محجوب، لاله اسکندری، رهبر قنبری، رویا تیموریان، مسعود رایگان، فریال بهزاد، شبنم مقدمی، کیومرث پوراحمد، ژاله صادقیان، فریدون حسن‌پور، فهیمه رحیم‌نیا، غلامرضا آزادی، آزاده نامداری، سعید راد، سیامک کاشف‌آذر، حبیب‌اله کاسه‌ساز و… اشاره کرد.

منبع:۳۰نماجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *